Kwaliteit
PHHaastrecht
Al onze behandelaars zijn geschoold op minimaal HBO- niveau (vaktherapeuten), of universitair niveau (psychologen) en hebben in de praktijk ervaring opgedaan. De secretariaatsmedewerkers én de therapeuten zijn zelf mensen met emoties en er is vaak een raakvlak met je therapeut. Dat is vaak het startpunt van vertrouwen. Hoe meer vertrouwen je voelt, hoe beter je jouw therapeut in staat stelt om jou te helpen met je klachten.
In veel wetenschappelijk onderzoek blijkt, dat onafhankelijk van de leeftijd en de ervaring van de therapeut, een gesprekstherapie effectief is bij klachten op het emotionele vlak. Niettemin is het daarnaast belangrijk dat ook wij verantwoording af kunnen leggen voor wat er in onze spreekkamers gebeurt. De laatste 10 jaar heeft de GGZ een ontwikkeling doorgemaakt, ten gunste van de transparantie van ons werk. We zijn voor de vergoeding van ons werk binnen PHHaastrecht afhankelijk van de zorgverzekeraars. Voor deze partijen dienen we helder en transparant te zijn en is het belangrijk om te laten zien dat we ons conformeren aan landelijk opgestelde kwaliteitsstandaarden.
PHHaastrecht heeft zich (weer) gekwalificeerd voor het Keurmerk Kortdurende Generalistische GGZ.
We tonen sinds de oprichting van stichting KIBG aan, dat PHHaastrecht aan alle normen van het Keurmerk Kortdurende Generalistische GGZ voldoet. We laten hiermee zien dat we ons extra inspannen voor ‘de juiste zorg op het juiste moment’ binnen de kortdurende generalistische GGZ. Het gehele afgelopen jaar (2023) zijn we geregistreerd als keurmerkdrager. Klik hier voor de bijbehorende keurmerkcertificaat 2024.
Cliënttevredenheidsscores
Aan het einde van het behandeltraject vragen we onze cliënten om een cliënttevredenheidsvragenlijst willen invullen. Dit geeft ons zicht op wat er goed gaat en wat er verbeterd kan worden. De scores van de afgelopen jaren zijn naast elkaar gezet. Benieuwd hoe waardering van de verschillende onderdelen van onze zorg zich hebben ontwikkeld? Klik dan hier.
364 cliënten hebben in 2023 de cliënttevredenheidsvragenlijst (CQ-index) ingevuld.
Zoals uit de tabel op te maken is, uitten onze cliënten zich in 2023 best tevreden over onze zorgverlening. Met een Rapportcijfer 8,4 spreken we van ‘goed’. Toch willen we ons werk verbeteren! Ons streven is met name om onze cliënten meer en betere informatie over onze behandeling te geven (score nu 4,3 op een schaal van 0 tot en met 5). Ook de informatievoorziening voor wat betreft cliëntenorganisaties, of zelfhulpgroepen is nog te laag (score 3,8 op een schaal van 0 tot en met 5).
Kwaliteitsstatuut GGZ
In het kwaliteitsinstituut geeft de zorgaanbieder bijvoorbeeld informatie over de procedure bij een intake, de organisatie van de zorg, samenwerking met andere zorgverleners, keuzevrijheid, vergoeding van de behandeling en informatie over de klachtenprocedure.
Binnen PHHaastrecht is het laten zien van goede zorg volkomen logisch. We zijn gewend om ons te verantwoorden en leggen bij kritische vragen gewoon uit waarom we doen wat we doen.