PHHaastrecht

Visie Cliëntenraad PHH

Wat is de cliëntenraad?
Wat verstaat PHHaastrecht onder medezeggenschap?

Hoewel PHHaastrecht een relatief kleine zorginstelling is, vinden we het belangrijk dat er een cliëntenraad is. Iedereen die gebruik maakt van de zorg van PHHaastrecht, of hier in het verleden gebruik van heeft gemaakt kan via de cliëntenraad invloed uitoefenen op de organisatie.

PHHaastrecht wil graag dat cliënten meepraten over de zorg. Wie anders dan de cliënten zelf kunnen het best aangeven wat wenselijk en nodig is? Door in gesprek te gaan met de cliëntenraad kan PHHaastrecht dan namelijk nog betere zorg leveren!

De cliëntenraad behartigt de gemeenschappelijke belangen van alle cliënten van PHHaastrecht en biedt inspraak en medezeggenschap. In de cliëntenraad zitten cliënten, maar ook vertegenwoordigers zoals familieleden van cliënten. De leden van de cliëntenraad hebben dus persoonlijke ervaring met de zorg die PHHaastrecht biedt, als cliënt of als naaste. Het bestuur van PHHaastrecht zal bij beslissingen rekening moeten houden met het advies van de cliëntenraad.

Wat doet de cliëntenraad?

De cliëntenraad is er voor u. Als cliëntenraad zijn wij geïnteresseerd in uw ervaring en mening. Vanuit het perspectief van de cliënt volgt de cliëntenraad met een kritische blik het beleid van PHHaastrecht en brengt hierover gevraagd én ongevraagd advies uit aan de directie.

We volgen nauwkeurig het beleid, we denken, praten en beslissen mee over de inrichting van de zorg van PHHaastrecht, maar daar hebben we ook uw mening en ervaring bij nodig. Wat kan er nog nét iets beter? Daar doen wij ons best voor.

De cliëntenraad zet zich in voor verschillende onderwerpen.
Zo geeft de cliëntenraad dus gevraagd én ongevraagd advies over o.a.:

  • de kwaliteit van de zorg
  • de informatieverstrekking
  • belangrijke wijzigingen in de organisatie
  • de tevredenheid van de cliënten
  • de autonomie en participatie van de cliënt
  • het omgaan met privacy
  • de klachtenprocedure
  • de bejegening en het nakomen van afspraken

Vaak voorkomende wensen, meningen en klachten worden door ons verwoord naar de directie.
Wij behandelen echter geen persoonlijke wensen of klachten.

De precieze taken en bevoegdheden van de cliëntenraad zijn vastgelegd in de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ).

Samen sterk

De leden van de cliëntenraad hebben hun eigen ervaringen met de zorgverlening van PHHaastrecht. Ze voelen zich betrokken en zetten zich graag actief in voor een goede kwaliteit van zorg. Om goede zorg te kunnen bieden, is ook uw ervaring en mening nodig. Juist die beleving of de beleving van naasten kan een belangrijke bijdrage zijn aan het verbeteren van de geboden zorg. Daarom organiseren we regelmatig cliëntcontacten. Het doel van deze contactmomenten is het verzamelen van ervaringen van cliënten. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om de kwaliteit te verbeteren. Samen met u maken we ons graag sterk voor uitstekende zorg.

Iedereen die direct betrokken is – of is geweest – bij de zorg die PHHaastrecht biedt, kan zich aanmelden als lid van de cliëntenraad.

Wij begrijpen dat cliënten in zorg bij PHHaastrecht, met name aan het begin van hun traject, sterker gefocust zijn op zichzelf. Wij zoeken dan ook leden die zich in staat voelen de blik weer naar buiten te richten. Om de band met PHHaastrecht te kunnen behouden, blijven leden tot maximaal twee jaar na afronding van het eigen traject lid van de cliëntenraad.

Leden worden benoemd voor een periode van 1-2 jaar, met een mogelijkheid tot verlenging.
De voorzitter wordt benoemd voor een periode van 4 jaar. Deze persoon heeft bij voorkeur ervaring in de zorg vanuit hun professie en heeft een onafhankelijkere rol.

Uw mening telt!

Niets is waardevoller dan een betrokken cliënt die meedenkt. PHHaastrecht wil dan ook graag met cliënten, maar ook met betrokken naasten, in gesprek komen en nodigt hen uit om te laten weten hoe zij de zorg- en dienstverlening van PHHaastrecht ervaren. Zo is er in de wachtkamers op verschillende locaties een cliëntenraad ‘Ideeënbox’, met papier en een pen neergelegd.
We zijn telkens verheugd als er respons is. Zo ondersteunt u de cliëntenraad in het vormen van een mening en draagt u op deze manier bij aan het beleid van PHHaastrecht.

Contact met de cliëntenraad

Wilt u meer informatie over het werk als cliëntenraadslid of wilt u bijdragen aan het (nog) beter maken van de zorg van PHHaastrecht? Neem dan contact op: clientenraad@phhaastrecht.nl

Cliëntervaring Zorgkaart Nederland

“PH Haastrecht heeft mij uitgebreid geholpen en uit eindelijk een passende behandeling gevonden. De medewerkers zijn vriendelijk en er is altijd ruimte om je afspraak te verzetten.”
Locatie Oudewater | cijfer 9,3 op 27 maart 2023